LOW CARB

… low carb je opředeno mnoha mýty, které bych vám ráda objasnila na základě znalostí získaných během studia a mých vlastních zkušeností a poznatků, se kterými  jsem se setkala při přechodu na nízkosacharidové stravování. 

LOW CARB A JOJO-EFEKT

A zase je to o kaloriích a dostatečném přísunu makroživin (sacharidů, bílkovin a tuků).
Pokud jste dlouhodobě na nízkých kaloriích, pak je dost možné, že když se dostanete do stavu, kdy se například o vánocích nebo na dovolené cpete vším možným a popíjíte sladké namíchané drinky s deštníčkem a třešinkou, tak logicky nastane jev, kterému se říká PŘIBÍRÁNÍ !!!
To všichni moc dobře známe.
To samé je u low carb stravování.
Jde o životní styl.
Pokud omezíte sacharidy a pak je do stravy vrátíte v přemrštěném množství, vložíte tak do stravy TAKÉ přemrštěné množství kalorií.
A váha vám pak s ledovým klidem oznámí, ať na ni vstupujete jednotlivě.
Jojo efekt se děje při každém výrazném snížení kalorií ve stravě a pak zase při jejich velkém navýšení. 

Při LOW CARB BOLÍ HLAVA

Člověk nemusí být zrovna na low carb stravování, aby ho bolela hlava.
Moje zkušenost je taková, že už PŘED low carb stravováním mě někdy prostě hlava bolela a občas mě zabolí i teď.
Bolest hlavy totiž může způsobit mnoho faktorů ... počasí, změna tlaku, únava, přepracovanost, nedostatek spánku, stres, špatný pitný režim, onemocnění atakdále ... ale někteří jedinci přestupem na low carb toto všechno zavrhnou jako možnou příčinu a za hlavního viníka označí LOW CARB. Vysvětleme si, proč u některých jedinců skutečně může někdy docházet k bolestem hlavy v souvislosti s LC nebo častěji s KETO.
Sacharidy v těle na sebe vážou vodu. Může se teda stát, že pokud výrazně omezíme konzumaci sacharidů, tělo "drží" méně vody a málo tekutin v těle může vést k bolestem hlavy.
Pokud tento problém máte, není nic JEDNODUŠŠÍHO, než navýšit pitný režim.

JE LOW CARB PRO KAŽDÉHO ?

Vzhledem k tomu, že je každý z nás naprosto rozdílný jak svým vzhledem, tak i uvnitř, může zrovna tak i LOW CARB působit na každého trochu jinak.
Každý z nás spaluje sacharidy jiným tempem. A proto souhlasím s tím, že ne všichni jedinci jsou předurčeni k tomu, aby jim low carb stravování dělalo dobře. Přesto pokud nejste vážně nemocní a lékař vám neurčí dietní plán, přes který nejede vlak, může LC vyzkoušet úplně každý. Nesuďte lidi, kteří nemají od přírody potřebu jíst tolik sacharidů jako vy.
Tam, kde oni přirozeně uberou na sacharidech, mají potřebu dohnat kalorie na tucích a bílkovinách, které v takovém měřítku zase nemají potřebu jíst jedinci s pomalým spalováním sacharidů, kteří jich k životu potřebují i 2x více než někdo jiný, a přesto zůstávají štíhlí a zdraví.Je to životní styl, který si svobodně zvolíte a když zjistíte, že to není váš šálek kávy, tak ho prostě opustíte a zvolíte si jiný. LOW CARB není jediný životní styl a směr ve stravování, pro který byste se měli rozhodnout...LOW CARB není špatný, může to být jen vaše špatná volba.

LOW CARB A ZAKÁZANÉ OVOCE

Je při low carb povolené ovoce?
Vždyť přece obsahuje sacharidy?Toto je jedna z mylných informací o LC.
Ještě jednou co je to LOW CARB ... velice jednoduše řečeno je to životní styl, při kterém omezíme konzumaci sacharidů.
U low carb, ke kterému přistupujeme s rozumem, držíme sacharidy kolem 100 až 150g za den. To není málo.
Low carb se často zaměňuje s KETO, které já považuji už za redukční DIETU, při které se dá výrazně zhubnout, ale nepovažuji ho za dlouhodobý životní styl.
U KETO se přísun sacharidů pohybuje od 30 do 60g.
LOW CARB neznamená a nikdy neznamenalo NO CARB!!!
Ovoce je i při low carb stravování povolené, jelikož obsahuje přirozeně vyskytující se cukry a mikroživiny.
Takže ano, i při low carb stravování si můžete dát třeba borůvky, jahody, maliny, grep, mandarinku nebo jablko.

LOW CARB ŠKODÍ ZDRAVÍ 


LC rozhodně není všelék na všechny neduhy, ale rozhodně POZITIVNĚ ovlivní váš zdravotní stav. Pokud chcete PŘISPĚT ke zlepšení svého zdravotního stavu, omezit bolesti hlavy, zubů a mykóz, snížit procento viscerálního tuku v oblasti břicha, zlepšit pleť, regulovat tlak a činnost srdce, snížit hladinu cukru v krvi a být plni energie, pak je snížení sacharidů ve stravě dobrou volbou. Moje osobní zkušenost se zánětem slinivky břišní je taková, že změnou životního stylu a hlavně omezením sacharidů ve stravě s ní nemám už žadné problémy. Bývala jsem závislák na dietách v časech, kde se to různými sacharidy jen hemžilo, tuky byly tabu a vejce jakbysmet. Jedla jsem podle různých reklam, časopisů a doporučení rádoby děsně zdravě, různé fit tyčinky, sušené ovoce, banány, mléčné řezy, sladila hnědým cukrem, obloukem jsem se vyhýbala tukům, cpala se rádoby zdravým na hnědo obarveným pečivem a divila se, jakto že obvod mého pasu se neustále zvětšuje a slinivka mě po každém jídle bolí jako čert. Dostala jsem různé léky na bolest a na trávení, ale obtíže nezmizely. Až změnou ve stravě jsem se pomalými krůčky probelhala k uzdravení. Teď už vím, a i jsem si spočítala, že můj denní příjem sacharidů byl tenkrát i kolem 400g a já si uvědomila, že cukr zřejmě nebude můj největší "kámoš". Zdravé tělo se dá skutečně dost výrazně ovlivnit tím, co jíme. To není výmysl, tak na to nezapomínejte.

CHCI ZKUSIT LOW CARB A NEVÍM JAK

Pokud vám můžu radit, nepouštějte se do low carb ze dne na den bez informací.
Nechte si poradit a vysvětlit, jak vaše tělo funguje, jak mu máte rozložit poměr makroživin během dne, protože když úplně vysadíte sacharidy nebo nedodáte tělu zdravé tuky, velice brzy pohoříte a zůstane vám tak akorát špatná zkušenost.
Takže začněte hezky pomalinku, s dostatečným množstvím informací a nejlépe s odborným vedením. I já tak začínala a teď se snažím předávat svou zkušenost dál.
Osobně bych low carb stravování přiřadila už k vyššímu levelu a je vážně hloupost vrhnout se hned na začátku poznávání na poslední kapitolu životosprávy, když jste se ještě ani neprokousali kapitolami, které objasňují základy zdravé výživy.
Nic neuspěchejte.
1000 kalorií u zdravých potravin a 1000 kalorií u zákusků a čokolády pro vás vyjde energeticky nastejno. To je pravda ... ale kvalitou kalorií se tyto dva příklady nedají srovnávat a tělo tu kvalitu velice dobře pozná, na to můžete vzít jed. Takže S ROZUMEM. Naučte se číst složení potravin z hlediska sacharidů, bílkovin, tuků a vlákniny.
Kupujte potraviny v co nejpřirozenějším stavu.
Odtud začněte a možná později odhalíte výhody low carb stravování.